Muffin Recept

Megfordult a trend a piacon


Az elmúlt egy évben a teherautó-piac a „fejére állt”: az év közepéig nem lehetett új autót kapni a rendeléstől számított 10-12 héten belül, 11-12 hónapra gyártották le az új autókat. Most ez a tendencia olyanynyira megváltozott, hogy a teherautó-kereskedők szinte azonnal – raktárról – tudnak új autót szállítani – vázolta a helyzetet Wágner Gábor, a K&H Lízingcsoport eszközfinanszírozási vezetője. A piaci trend április-májusi megfordulása azért is okozhatott többeknek csalódást, mivel 2008 elején a teherautó-finanszírozási piac valamennyi szereplője úgy gondolta, hogy a 2007-es tendencia kitart ez év végéig.
A nagy vevők azonban nagyságrendekkel kezdték visszamondani a korábbi megrendeléseiket, ami rövid idő alatt azt eredményezte, hogy a kereskedők telephelyein eladatlan készletek halmozódtak fel. Ezt a fordulatot két tényezővel magyarázza Mészáros György, az Erste Leasing elnök-vezérigazgatója: egyrészt kiderült, hogy sokan csak azért rendeltek korábban nagyobb menynyiséget, mert arra számítottak, hogy a rendkívül nagy kereslet hosszabb távon fennáll, és így majd haszonnal továbbértékesíthetik a megvásárolt járműveket.
Másrészt az üzemanyagárak drasztikus emelkedése és a nyomott fuvardíjak miatt aki csak tehette, elhalasztotta a beruházását, s inkább kivárja azt az időt, amikor a fuvarozásban ismét elfogadható haszonnal lehet működni. Ez a tendencia nemcsak hazánkra, hanem egész Európára jellemző. „Az elmúlt hetek ráadásul teljesen új helyzetet teremtettek, amely rövid távon bizonytalanná teszi a prognózisokat” – hangsúlyozta Toldi Balázs, az ING Leasing Hungary ügyvezetője, hozzátéve: esetükben ugyanakkor 2008 első három negyedéve nem ad okot csalódottságra, a kitűzött célokat maradéktalanul teljesítették a folyamatosan változó környezet ellenére is.

A globális pénzügyi helyzet ráadásul tovább rontotta a piaci prognózisokat. Amennyiben a pénzügyi válság gazdasági válságba torkollik, és az üzemanyagár – illetve a dollár árfolyama – hektikusan mozog, úgy 2009 igencsak pesszimista év lehet a K&H Lízingcsoport várakozása szerint. A portfóliójukban lévő eszközök zömét visszahozhatják a fizetési nehézségek miatt, miközben a piaci szereplők nem újítják meg járműparkjukat. Ennek megfelelően a finanszírozói konkurencia piaca is zsugorodhat, ami nagy valószínűséggel ádáz párharcot jelenthet. Visszaeséssel, valamint a finanszírozási piac szereplőinek további koncentrálódásával számol Turi Attila, a Lombard Lízing Csoport tehergépjármű-finanszírozási üzletágvezetője. Milyen esztendőnek ígérkezik 2009?
Ez nagymértékben függ a jelenlegi pénzpiaci válság kimenetelétől – hangsúlyozta Mészáros György. A járműgyártók igyekeznek majd eszközeikkel fenntartani a keresletet, ez az eladási árak csökkenéséhez vezethet.
Bár ha a válság rövid idő alatt rendeződik, és a „normál” piaci viszonyok visszaállnak, egyes lízingcégek véleménye szerint akkor sem várható 2009-ben bővülés, s legjobb esetben is csak az idei szintet hozhatja volumenében a teherautó-finanszírozási piac. „A jövőt illetően tény, hogy a lízing kínálati oldalának szűkülése miatt a finanszírozási kamatok magasabbak, a kockázatvállalás alacsonyabb lesz, ez természetesen a beruházásoknak nem kedvez” – mutatott rá Toldi Balázs.
Farkas Péter, az UniCredit Leasing haszongépjármű-üzletágának igazgatója szerint úgy tűnik, a lízingcégek kockázatéhsége valamelyest csökkent, jobban megnézik, kinek finanszíroznak, és milyen marzsok mellett.
Bizonytalan helyzetben ugyanakkor a piac szereplői elhalasztják a beruházásaikat, azaz későbbre tervezik az autók cseréjét, a flotta bővítését, s a nagyobb állami beruházások, autópálya-építések elmaradása is csökkenti majd a fuvarozási feladatok mennyiségét, ez pedig szintén mérsékli majd az autók iránti keresletet.Írja a VG.hu

Nincsenek megjegyzések: